Au trecut Regii…

Prin Spania, Mos Nicolae, nu stiu de ce, nu calca iar Mos Craciun abia daca îsi face simtita prezenta. În schimb cu multa dragoste si iluzie sun asteptati Regii Magi: Baltazar, Melchir si Gaspar.

Festivalul comemorează Epifanía – din cuvântul grecesc epipháneia, „a arăta” sau „a face vizibil” – se refera la faptul ca Isus a fost prezentat lumii pe 6 ianuarie, anul 1 d.Hr. C., la câteva zile după nașterea sa, conform credinței catolice. Catolicismul a identificat ziua Bobotezei cu sosirea Regilor, ceea ce explică de ce tradiția este stabilită în țările catolice din Europa și America Latină, și mai ales în Spania.

Ca și alte tradiții creștine, cum ar fi Crăciunul, legenda Magilor are origini parțial păgâne. Epifanía a fost introdusă în Imperiul Bizantin în secolul al IV-lea, când creștinii au adaptat sărbătorile păgâne care sărbătoreau sfârșitul iernii. Pe 6 ianuarie, grecii din Alexandria se închinau zeului Aion, iar vechii egipteni comemorau sarcina lui Isis ca mama lui Horus. Cele două tradiții sărbătoreau nașterea Soarelui după cea mai lungă noapte a anului și-i aduceau ofrande. Creștinii au înlocuit cultul zeului solar cu cel al lui Iisus Hristos, pe care l-au numit „lumina lumii”.

Adorația regilor apare cu greu în Biblie. Evanghelia după Matei vorbește despre sosirea „magilor care au venit din Răsărit” pentru a se închina nou-născutului și a-i oferi aur ca simbol al regalității sale, tămâie pentru caracterul său divin și smirnă pentru omul muritor. Textul folosește cuvântul grecesc magòi pentru a se referi la magi, făcând aluzie la preoții înțelepți ai profetului persan Zarathustra. Dar termenul era folosit si pentru vrăjitori, șarlatani, așa că, pentru a evita această conotație negativă, creștinii i-au identificat pe Magi cu regii din psalmul biblic care profețește vizita regilor îndepărtați pentru a se închina lui Mesia.

Cu toate acestea, Evanghelia după Matei nu clarifică numele, originea sau numărul magilor. Legenda a fost construită datorită evangheliilor apocrife din secolul al II-lea, care descriu hainele în stil persan și culoarea închisă a pielii regilor. Numărul lor a fost stabilit la trei datorită celor trei daruri pe care le-au adus, deși cifra ascunde și simboluri creștine. Principala dogmă catolică este cea a Treimii, prin care Dumnezeu este o ființă unică cu trei reprezentări: Tatăl, Fiul și Duhul Sfânt. Trei sunt și liniile lui Noe, care populează cele trei regiuni cunoscute atunci: Asia, Europa și Africa, reprezentate de Magi. Numărul trei ar putea simboliza și calitățile lui Isus ca rege, zeu și om, sau cele trei vârste ale omului: tinerețea, maturitatea și bătrânețea.

Amestecul de tradiții a dat naștere la diferite nume, vârste, origine, aspect fizic și număr de magicieni. Trăsăturile lor s-au consolidat însă din Evul Mediu prin artă. De exemplu, în mozaicul bizantin al Sfântului Apolinar cel Nou de la Ravenna (Italia), din secolul al VI-lea, ei apar cu haine orientale și numele lor actuale: Melchior, Gaspar și Baltasar.

Sursa: Wikipedia

Pictorul italian renascentist Andrea Mantegna a fost primul care a pictat un rege negru în tripticul Uffizi din 1460, ca parte a efortului Vaticanului de a răspândi creștinismul în Africa.”

traducere din https://elordenmundial.com/por-que-los-reyes-magos-llegan-el-6-de-enero/

Obiceiul spaniol de a da cadouri pe 6 ianuarie a apărut în secolul al XVI-lea, când Biserica a interzis dăruirea de jucării în ziua de Crăciun din cauza originii păgâne a acestei tradiții. În ziua de 5 ianuarie, copii scriu scrisori pentru Regii Magi pe care le pun lângă ghetuțele pline de dulciuri sau fructe pentru cămila, elefantul si calul care-i aduc pe cei trei regi, apoi plini de iluzii si neliniști încep sa aștepte până îi cuprinde somnul. În dimineața zilei de 6 ianuarie, când năzdravanii se trezesc, fug repede la ghetuțe unde în loc de bomboanele puse de ei găsesc darurile cerute. În așteptarea Magilor se mănâncă „roscón de reyes”, pâine dulce în forma de coroana, umpluta cu frisca sau crema de ciocolata si decorata cu fructe caramelizate ce reprezintă bijuteriile de pe hainele si tiarele regilor.

Tot în seara zilei de 5 ianuarie în aproape toate localitățile Spaniei se organizează plimbarea celor trei regi, însoțiți de care alegorice din care ajutoarele lor (diferite personaje de poveste) arunca bomboane copiilor, trupe de dans, personaje din desene animate iubite de copii, dragoni, etc. Întregul alai, parcurge mai multe strazi ale orașului până ajunge acolo unde este reprezentata nașterea lui Iisus (de regula în fata primăriei) unde regii lasa darurile pentru prunc : aur, smirna si tămâie, bineînțeles simbolic. Prima defilare de acest fel este documentata în 1866 când s-a organizat „la cabalgata de Alcoy„.

Arhiva personala
Arhiva personala
Arhiva personala
Arhiva personala
Arhiva personala

7 gânduri despre „Au trecut Regii…”

  1. La Mulți Ani, 2022, Magda ! 🙂
    CATOLICII au alte tradiții și obiceiuri în comparație cu ORTODOCȘII , așa că , nu-i de mirare că la ei,Moș NICOLAE nu-i la loc de mare cinste ca la NOI ! 🙂
    Când Sfintele PAȘTI nu coincide ca dată ,FIICA mea care-i căsătorită și locuiește în ITALIA din 2001 , serbează Sfintele PAȘTI de două ori !!! 🙂 🙂 🙂
    Dacă sărbătorești CRĂCIUNUL pe stil vechi , CRĂCIUN BINECUVÂNTAT !!! 🙂 🙂 🙂
    https://amintiriamintiri.wordpress.com/2022/01/07/
    Alioșa ! 🙂

    Apreciază

Lasă un comentariu

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.